Vedtekter

Vedtatt på foreningens første ordinære årsmøte 26. januar 1983, med endringer senest på årsmøtet 27. april 2022.

1
Foreningens navn er Nordberg Tåsen Ullevål historielag.

2
Foreningens interesse dekker et geografisk område som ligger nord for Voldsløkka,
Kirkeveien og Blindernveien, og mellom Sognsvannsbekken/vannskillet i Vettakollen i vest og Akerselva i øst.

3
Foreningens formål er å fremme interessen for og øke kunnskapen om kultur og lokalhistorie i området.

4
Medlemskap kan tegnes av personer, bedrifter, organisasjoner og institusjoner.

5
Årsmøtet er foreningens høyeste organ. Ordinært årsmøte holdes hvert år innen utgangen av mai måned med minst 14 dagers skriftlig varsel. Det ordinære årsmøte skal:

1. Behandle styrets årsberetning og regnskap for det foregående år.
  2. Fastsette kontingenten.
  3. Foreta valg av leder for to år.
  4. Foreta valg av minst fire styremedlemmer for ett eller to år og to varamedlemmer for ett år.
  5. Foreta valg av revisor for to år.
  6. Velge, etter styret forslag, en valgkomité bestående av tre medlemmer. Disse velger selv leder.
  7. Behandle andre saker som er meldt styrets leder senest en uke før årsmøte

Ekstraordinært årsmøte kan innkalles med minst 14 – fjorten – dagers skriftlig varsel av
styret, et styremedlem, eller ti medlemmer.

På årsmøtet har hvert medlem 1 stemme. Alle beslutninger fattes med simpelt flertall.

6
Styret ivaretar foreningens daglige drift. Alle beslutninger fattes med simpelt
flertall. Ved stemmelikhet har styreleder dobbeltstemme. For at det skal kunne
fattes gyldig vedtak må minst 3 styremedlemmer være tilstede.

7
Dersom foreningens virksomhet opphører, skal arkivalia deponeres i Oslo Bymuseum.

Eventuell formue stilles til rådighet for Norsk Lokalhistorisk Institutt for
lokalhistorisk arbeid i det område som før var Aker kommune.