God sommer!

Kjære medlemmer! Håper dere har forståelse for at vi i den senere tid har stengt ned vår virksomhet pga. koronasmitten.

Svein Kile er styreleder i Sogn kultur- og historielag. Foto: Trond Smith-Meyer

Året begynte hyggelig med en fullsatt sal på Thor Gotaas’ foredrag om vår olympier Ivar Formo. Årsmøtet og historiker Oskar Aanmoens foredrag 18. mars om Napoleons norske forrædere, måtte utsettes. Likeledes vandringen 3. juni på «Gaustad Asyl» og Rikshospitalet med foredrag bl.a av professor i arkitekturhistorie Mari Hvattum. Et hovedpoeng med denne vandringen er å se sammenhengen mellom disse 2 bygningskompleksene og få frem at Rikshospitalets arkitektur er sterkt inspirert av Schirmers «Gaustad Asyl». Slikt sett er begge disse unike arkitektperlene bevaringsverdige.

Mange var skuffet da disse foredragene ble avlyst. Vi prøver derfor å få til vandringen på Gaustad i slutten av september og årsmøtet med Aanmoens foredrag i oktober. I tillegg ønsker vi å videreføre våre foredrag om norske juletradisjoner i slutten av november.

Vårt tradisjonsrike årsskrift FØR OG NÅ  kommer med nytt nummer i slutten av november d.å. I  år er det 75 år siden frigjøringen. Det er naturlig at en stor del av innholdet vil fokusere på dette. Vi setter pris på aktive medlemmer. Derfor oppfordrer  vi alle som har minner fra frigjørings- og/eller krigsdagene til å ta kontakt på e-post sognhistorielag@gmail.com eller med Hans Andreas Grimelund-Kjelsen, tlf 454 52 740. Har dere en lokalhistorie med et annet emne tar vi også det imot med takk.

Ønsker alle god sommer og håper på et mer åpent samfunn til høsten.

Svein Kile
styreleder