Nytt FØR OG NÅ til frigjøringsjubileet

Årets utgave av FØR OG NÅ er på vei! Lagets medlemmer vil få den i god tid før jul.

Det er 75 år siden krigen sluttet, og det setter sitt preg på innholdet, sier årsskriftets redaktør Hans Andreas Grimelund-Kjelsen, som sender en stor takk til æresmedlem og historiker Knut Olborg som i sin artikkel redegjør for krigens siste dager i Norge:

Bildet på forsiden med barn i en Jeep et tatt den 8. mai 1945. Flere av barna lever den dag i dag i vår bydel.

– Olborg har i stor grad tatt utgangspunkt i tysk kildemateriell, og han planlegger en bokutgivelse om dette temaet. Knut Olborg er kanskje Norges fremste fagmann på frigjøringstiden og årene etter, med særlig henblikk på hjemsendingen av de tyske soldatene som befant seg på norsk jord.

– En gruppe av ungdommer fra Ullevål hageby ble i 1944 en del av Pelle-gruppa. I årets utgave får vi stifte nærmere bekjentskap med den lokale gruppen, hvordan den var sammensatt og hvilke sabotasjeaktiviteter de deltok i.

Frigjøringsdagen med lokale øyne er det også skrevet om. Men Grimelund-Kjelsen legger til at det naturligvis er funnet plass til annen lokalhistorie enn fra krigsårene, noe også med en aktuell vinkel:

– Artikkelen om Gaustad sykehus kan for eksempel leses som et apropos til sykehusplanene i samme område, sier redaktøren, som ønsker god lesning til alle medlemmer av historielaget.

Alle medlemmer får FØR OG NÅ levert i postkassen. Årsskriftet koster 100 kroner i løssalg og er også en glimrende julegave!