Nytt navn på historielaget

Nå heter vi Nordberg Tåsen Ullevål historielag!

Årsmøtet 27. april 2022 var historisk på mange måter. For første gang i lagets historie ble tre årsmøter avholdt samtidig – på grunn av pandemien var det tre år siden sist medlemmene var samlet til årsmøte.

Det er heller ikke hvert år laget får en ny leder. Svein Kile gikk av etter seks år som leder og overlot plassen til Hans Andreas Grimelund Kjelsen. Han har vært med i historielaget siden starten og har også redigert årsskriftet Før og nå siden første utgave i 2004.

Navneskifte

Etter 21 år som Sogn kultur- og historielag vedtok årsmøtet enstemmig å skifte navn til Nordberg Tåsen Ullevål historielag. I begrunnelsen for sin innstilling pekte styret på at Sogn (som tidligere var et bydelsnavn) nå bare betegner et avgrenset strøk. Siden lagets område ikke har noe samlende og dominerende strøksnavn, måtte det nye navnet settes sammen av flere, heter det i styrets begrunnelse:

«Alle strøksnavnene i vårt område, unntatt Korsvoll, er gamle gårdsnavn med historiske grenser. Nordberg, Tåsen og Ullevål er store gårder, navnene er godt kjent også utenfor bydelen og betegner strøk som til dels går utover den opprinnelige gårdens utstrekning. Samtidig representerer de sammen øvre, midtre og nedre del av historielagets virkeområde.»

Laget ble stiftet i 1982 som Lokalhistoriens venner – Lokalhistorisk forening for Sogn og omegn, og fikk navnet Sogn kultur- og historielag etter opptagelse av Kunstring 22 i 2001. Siden har også Ullevål og omegn historielag gått inn i vårt lag.